The Butterfly Effect

Laatst was er een film op televisie genaamd “The Butterfly Effect” met in de hoofdrol Ashton Kutcher. Nou ben ik op zich geen grote fan van hem, maar toen ik de omschrijving van deze film las, werd ik erg nieuwsgierig. Het was uiteindelijk een bizarre film waar ik nog lang over na heb gedacht.

De film gaat over Evan. Je kijkt op het begin eerst naar zijn jeugd, wat er gebeurt rondom hem en zijn vriendgroep waarin één meisje zit waar hij smoorverliefd op is. Evan heeft last van black-outs en kan zich daardoor vaak niet herinneren wat voor bizarre dingen er zijn gebeurd. Om inzicht te krijgen in zijn geheugen laat zijn moeder hem elke dag opschrijven wat hij die dag gedaan heeft, zodat ze kunnen testen of hij zich nog bepaalde dingen kan herinneren.
Later zie je Evan in zijn studentenhuis samen met een goede vriend van hem op dat moment. Hij heeft al een hele poos geen black-outs gehad en wil dit eigenlijk gaan vieren. Dan komt hij erachter dat als hij pagina’s uit zijn dagboek leest, hij terug kan gaan naar dat moment om een gebeurtenis te veranderen. Dit is dan ook wat hij gaat doen, want hij wil zijn toekomst perfect maken. Maar elke keer als hij iets veranderd heeft dit enorme invloeden. Niet alleen op hem, maar ook op zijn vriendengroep van vroeger. Het lijkt wel alsof hij nooit iedereen kan redden. Dan neemt hij als laatste een drastisch besluit. Hij besluit iemand op te offeren, om de toekomst beter te maken.

Het klinkt misschien een beetje vaag, maar ik kan er verder niet te veel over schrijven, omdat ik dan met veel spoilers aan kom zetten. The Butterfly Effect houdt in dat bepaalde keuzes die je maakt in het leven, invloed hebben op je toekomst. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar denk er eens over na. Je kunt ervoor kiezen om nu naar de supermarkt te gaan om dat pak melk te halen, of je kiest ervoor om over een uur naar de supermarkt te gaan. Als je nu zou gaan zou je je toekomstige partner tegen komen, die je zo goed aanvult en waarmee je elke dag weer kan lachen. Als je over een uur gaat, omdat je simpelweg te lui bent om op te staan of omdat het regent en je geen paraplu bij de hand hebt, zal je die partner niet tegenkomen. Je bent hier dan wel niet van bewust, maar ik vind het interessant hoe zoiets werkt.

Laten we even een drastisch voorbeeld uit mijn leven nemen, want zoals je merkt heb ik hier lang over na zitten denken. In de vierde klas van de havo kreeg ik een enorm grote paniekaanval in de scheikundeles. Ik wist toen nog niet goed wat er mis met mij was en ik heb uit paniek in het uur erna mijn moeder opgebeld om hulp te vragen. Mijn moeder is toen naar een collega van haar gegaan voor advies en via via ben ik toen bij een maatschappelijk werker terecht gekomen. Met gesprekken met haar ben ik erachter gekomen dat ik SPH wilde gaan studeren, omdat ik graag anderen wilde helpen. Even heel kort door de bocht uitgelegd. Maar wat nou als ik mijn moeder die dag niet had opgebeld? Was ik dan ooit bij diezelfde maatschappelijk werker terecht gekomen. Was dit misschien wat later uiteindelijk nog gebeurd? Of zou het nooit aan de orde zijn gekomen. En zo niet.. was ik dan op dezelfde studie uitgekomen als nu?

Ik vind dit hele concept super interessant en tegelijkertijd best eng. Je moet er ook maar niet teveel over nadenken, want dan ga je nog meer aan je eigen keuzes twijfelen. Maar ik vind het wel boeiend om te zien hoe kleine keuzes zoveel invloed kunnen hebben op je leven.
Zo ben ik via een vriendin van vroeger op mijn huidige werk terecht gekomen toen ik een jaar of zestien was. En heb nu via dat werk een andere goede vriendin opgedaan. Maar als ik nooit vrienden was geworden met die eerste vriendin.. dan had ik misschien wel een hele andere baan gehad en andere mensen leren kennen.

Ik weet het niet.. ik houd er wel van, dat hele Butterfly Effect. Je hebt er ook games van die ik heel boeiend vind. Zo heb je de game “Until Dawn”. Het is een soort horrorgame waar je verschillende personages hebt om te besturen en je krijgt de hele tijd in de game verschillende opties die je de personages kan laten uitkiezen. Kies je voor het één, dan zal je personage misschien later wel de dood vinden. Kies je het ander, dan zal diegene het wellicht nog overleven. Ik heb het spel niet, maar heb video’s ervan gezien op Youtube en het intrigeert me echt!

 

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie hier wel eens over nagedacht hebben? Let me know!

Take Care! X

 

8 gedachtes over “The Butterfly Effect

Plaats een reactie